יום רביעי, ינואר 06, 2010

רוקדים עם גלגלים



Tres tres fort (חזק מאוד), אלבום הבכורה של להקת Staff Benda Bilili היה צריך לרשימת האלבומים הטובים של שנת 2009 . מכיון שהתודעתי לאלבום רק לאחרונה, אני ממהר לתקן את המעוות לערוך לכם הכרות עם אחד האלבומים הטובים שנפלו לידי בזמן האחרון.

מעבר למוזיקה המצויינת שמנגנים חברי Staff Benda Bilili, קשה להתעלם מהסיפור האישי שמלווה את הלהקה ומשתקף היטב במוסיקה שלהם. מרבית חברי ההרכב סובלים משיתוק בגפים התחתונות בשל מחלת הפוליו. בנוסף על כך הם נאלצים לחיות ברחובות הכרך האלים והעני ביותר באפריקה - קינשאסה בירתה של קונגו,תוך שהם מתנהלים על תלת אופנים מאולתרים.
אורח החיים והנסיבות הקשות משתקפים היטב בשירי האלבום אשר נושאים מסרים חברתיים. הנה כאן, בלדה קורעת לב (Polio) המספרת את סיפורם של אלפי ילדים באפריקה




Polio הוא הבלדה היחידה באלבום אשר מרביתו קצבי להפליא ומבוסס על פאנק אפריקאי עם השפעות של רומבה קונגולסית. השירים מדבקים מהאזנה ראשונה ומעבירים היטב את הגרוב השחור שאנחנו הלבנים לעולם לא נמצא. לדי ג'י הראשון שישכיל לעבד ולסמפל את השירים אני מבטיח שורה של להיטים בטוחים על רחבת הריקודים.
על מנת לשמר את הסאונד היחודי של הלהקה בוצעה חלקה הארי של הקלטת האלבום ברחוב, היכן שהשירים נכתבו ובוצעו לראשונה. גם הכלים בהם משתמשים חברי ההרכב הינם אותנטים - גיטרות משומשות, מיתרים מאולתרים וחלקי אשפה אשר הפכו לכלי נגינה נטולי שם. זה המקום לציין את Roger Landu, ילד המפליא לנגן במעין נבל בעל מיתר אחד. כלי נגינה שהוא עצמו בנה אשר מוסיף צליל יחודי הדומה לחליל ולכינור לא מכוון.



בלינגלה, השפה המדוברת בקונגו, פירוש השם Staff Benda Blili הוא "הסתכל מעבר לחיצוניות". מי שהרים את הכפפה היו
שני במאים צרפתים אשר נתקלו בחברי הלהקה במהלך הפקת סרט דוקומנטרי על תרבות הריקוד בקונגו. הם התאהבו על המקום והחליטו לסייע להם להקליט את תקליט הבכורה תוך תיעוד מאבקם להכרה בקונגו ולאחר מכן בארופה (מישהוא אמר Buena Vista Social Club).


Staff Benda Blili נמצאים בעיצומו של סיבוב הופעות בארופה והשמועות אומרות שמדובר בהופעה הכי חמה בעיר.
הלהקה אף זכתה בפרס "מפעל חיים" בספטיבל WOMED האחרון שנערך בקופנהאגן.
מכיון שסביר להניח שללבנט הם לא ימהרו להגיע אני ממליץ בחום להשיג את האלבום.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה