יום ראשון, פברואר 26, 2006

Mamaborama - entre la habana y el yuma


כמו כל תקליט טוב, הגעתי לתקליט של Mamborama בטעות. על מנת לכתוב את הפוסט על מנוליטו סימונט, חיפשתי פרטים על "אל אינדיו",הזמר המוביל של ההרכב, ומצאתי מלוכה...

Entre La Habana y el Yuma, הוא תקליט ייחודי ויוצא דופן באיכותו ולמרות שבאופן רשמי הוא ייצא ב
2003 הוא הצליח רק לאחרונה לפלס את דרכו לקהל הצרכנים.

האיש שעומד מאחורי התקליט הוא ביל וולפר – מוזיקאי אמריקאי שכמו רבים אחרים הבין אי שם בתחילת שנות ה 2000 שהדבר האמיתי בזירת המוזיקה העולמית, מתרחש בזה הרגע בהוואנה, קובה.

ביל וולפר הוא ה"Yuma" שבשם התקליט – כינוי לאדם מערבי, אם תירצו שווה ערך קובני ל"גרינגו" המסורתי.

הרומן של וולפר עם הג'אז לטיני החל בשנת 2000.הוא הקליט אלבום בכורה בעזרת חבורת מוזיקאים קובנים שחיים בארה"ב. האלבום זכה לתהודה מחתרתית בעיקר באיטליה ושוויץ למרות שלא היה מצויד בחברת הפצה מסודרת.

בשלב הזה הבין ביל את מה שגם אומנים קובנים נוטים לפעמים לשכוח (Manolin el Medico de la salsa). חיי האמן בקובה הם סוג של מלכוד 22. מצד אחד לעולם לא תזכה לתשואה כספית כמו זו המצפה לך בחו"ל, אבל על מנת להמשיך ליצור, הוואנה היא ההשראה וזירת ההתרחשות שמספקת הפריה בלתי פוסקת וכר פורה ליצירה.

מצויד בשמות של המוזיקאים הקובנים המוערכים איתם עבד בארה"ב, נסע ביל לקובה לביקור התרשמות.

הוא לא מיהר להכניס את כל השמות הגדולים לאולפן, אלא החל לבקר מידי ערב במקדשי המוזיקה המקומיים, מתבונן,מתרשם ובעיקר מקשיב. עד מהרה הוא החל יוצר קשרים עם בכירי המוזיקאים שהתגלו כאנשים פתוחים ששמחו לחלוק את הידע שלהם עם מוזיקאי זר.

עד מהרה הוכשרה הקרקע והגיעה ההשראה לתקליט השני של ממבורמה שבו עסקינן, תקליט שהוקלט כמעט כולו בהוואנה.

הקליק הראשוני של וולפר היה עם מנוליטו סימונט והטראבוקו שלו, שחבריו מנגנים ברוב הרצועות באלבום. מי שעוד קופץ לביקור הוא סזאר "פופי" פדרוסו (Los que son son ) וג'ירלדו פילוטו (Klimax) .

האלבום עצמו כולל 11 רצועות מקסימות שמשלבות ג'אז לטיני, צ'ארנגה, מרנגה וסון. תאמינו לי, לא משהוא סבוך ומתוחכם במיוחד, אלא מינון מדויק שהופך את הדיסק הזה לקל לעיכול בשמיעה הראשונה ולכזה שלא נמאס גם אחרי הפעם העשרים.

מעל לכל האלבום הזה מרחפת דמותו של Sixsto "El Indio" Llorente . האיש ניחן בקול כובש וכריזמטי וביכולת אלתור אינטליגנטית, שמריצה אותי כל פעם לאינטרנט על מנת לחפש את המשמעות מאחורי המשפטים שהוא יורה בין פזמון אחד למשנהו.

כל הסיפור המדהים על הפקת האלבום לקוח מתוך אתר מרתק של ביל וולפר, בו הוא מספר בפרוטרוט על הרשמים שלו מקובה ומתהליך התהוות התקליט. אני קיצרתי את הדברים, אבל אני ממליץ לכל מי שביקר בהוואנה או שמתכנן בעתיד לקפוץ לכתובת הבאה.

ממבורמה סיימו זה מכבר את ההקלטות האלבום השלישי שלהם, ומבטיח להציג כמה מהאומנים הבולטים שיוצרים בקובה. אני כבר מחכה בכיליון עיניים לצאת האלבום ומבטיח לעדכן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה