יום שישי, יוני 17, 2011

נמצא יורש - לאורו ביה של אוריליו מרטינז

חיפוש ברחבי הרשת אחרי השם לארו ביה (Laru Beya) מעלה כי מדובר ברצועת חוף קסומה במדינת בליז ששוכנת בין מקסיקו לגואטמלה. חוף הים הבתולי שמתגלה בתמונות מלווה אותי בשעה שאני מאזין לאלבום הבכורה של  אוריליו מרטינז (Aurelio Martinez) הנושא את אותו השם.



מרטינז שימש כנגן הליווי של אנדי פלסיו האמן  שחשף לעולם המערבי את היופי הטמון במוזיקת הגריפונה - תרבות שמתקיימת מעל לארבע מאות שנה לחופי הים הקאריבי.

מותו המפתיע של פלסיו לפני כשנתיים השאיר בפי רבים תחושה של החמצה מכיון שברור היה שישנם עוד חומרים רבים שלא הוקלטו והופצו במערב. מי שהרים את הכפפה היה המפיק הבריטי איואן דוראן שהפיק את אלבומו של פלאסיו ובמובנים רבים עזר למרטינז להמשיך את המסע  להכרה במוזיקה ובתרבות של בני הגריפונה שהתחיל פלאסיו.

לארו ביה הוקלט בסנגאל ובבליז . השירים באלבום מבוססים כולם על לחנים וטקסטים עממים, רובם זוכים לראשונה להיות מוקלטים. העיבודים מי שמכיר את Watina, אלבומו של אנדי פלאסיו, ימצא את העיבודים פחות מלנכולים ויותר מגוונים.
המוזיקה של הגריפונה נשענת על מקורותיה האפריקאים ולכן החיבור לסנגאל נשמע טבעי.
יוסו נדו'ר ב-Lubara Wanwa  ו Wamada מקונן ברגש ועוצמה נדירים, רודי גומיס  הסולן של Orchestra Baubab מוסיף צבע נוגה ויכולת וקאלית מרשימה ב-Bisien Nu. שניהם הופכים את הרצועות הללו לטובות ביותר באלבום.
מרטינז עצמו ניחן בקול חודר שמגיע לשיאו ב  Mayahuaba . הוא גם אחראי לכלי ההקשה והגיטרה בחלק מהרצועות.

Laru Beya הוא ללא ספק אחד האלבומים הטובים ששמעתי השנה ואני מהמר שהוא יופיע ברשימות סיכום השנה של פאריסון.

למטה, הסרט המתאר את הקלטות האלבום:



להורדה





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה